vol. 3 1/2014 Inżynier i Fizyk Medyczny
24
diagnostyka obrazowa
\
medical diagnosis
artykuł naukowy
\
scientific paper
Wprowadzenie
Rozumienie obrazów odwołuje się do bardziej ogólnego zagad-
nienia rozumienia otaczającego świata, uwarunkowań geogra-
ficznych, egzystencjalnych, zawodowych czy emocjonalnych,
itp. Rozumienie odwołuje się do poznania, zawiera w sobie
pierwiastek niewiedzy, ciekawości lub konieczności. Wymaga
weryfikacji, odniesienia do czynników obiektywnych bądź obiek-
tywizujących, zakłada znajomości wiedzy
a priori
warunkującej
kierunek poznawania i możliwe ‘odkrycia’ poprzez rozumienie
czy zrozumienie rzeczywistości (postrzeganej, mierzonej, zare-
jestrowanej, przeżywanej lub przeżytej, ale obecnej w umyśle).
Może także odwoływać się do wiedzy ukrytej, nieuświadomio-
nej, ‘przypadkowej’, subiektywnej lub względnej, zależnej od
okoliczności poznania.
Precyzyjna definicja tego pojęcia nie jest prosta, ponieważ
wymaga odwołania do specyficznych umiejętności, które ludzie
posiadają w mniejszym lub większym stopniu, jak swego rodzaju
talenty. Amerykański fizyk Richard Feynman twierdził, że nikt
nie rozumie świata (podobnie jak fizyki kwantowej), w którym
żyje, ale jedni są w tym lepsi od innych.
Przyjmijmy, że jest to umiejętność tworzenia opisu świata
(czyli wiarygodnych jego modeli) oraz wyjaśniania – na tej pod-
stawie – poznawanej rzeczywistości [1]. Wyjaśnianie, czy inaczej
interpretacja wymaga jeszcze trzeciej ważnej umiejętności
(zdolności) – postrzegania (inaczej zauważania) rzeczy istotnych,
kluczowych, decydujących o naturze poznawanego świata. Lep-
sze efekty rozumienia zwykle uzyskuje się poprzez integrację
tych trzech umiejętności, elastyczne czy adaptacyjne dosto-
sowanie modeli służących ekstrakcji komponentów (obiektów,
cech, relacji) istotnych w interpretacji poznawanej rzeczywisto-
ści. Efekt wyjaśniania jest bardziej efektywny, jeśli postrzegane
jest nie tyle bogactwo obserwowanej rzeczywistości, ile raczej
struktura, relacje, znaki rozpoznawcze (symptomy) odkrywanej
treści (postrzegane dane nabierają właściwego znaczenia).
Tak samo jest z rozumieniem zarejestrowanych obrazów, które
jednak zwykle bardzo istotnie limitują zakres i jakość poznania.
Charakterystyka urządzeń czy systemów obrazujących (czułość,
przestrzeń, dynamika, szczegółowość itd.) odciska się mocno na
cyfrowym obrazie świata, który z różnych przyczyn (np. realnej
niedostępności) służy wyjaśnianiu świata rzeczywistego w odpo-
wiednim jego fragmencie. Problem właściwej interpretacji obra-
zów cyfrowych staje się przez to jeszcze trudniejszy, stanowiąc
niebagatelne wyzwanie systemom inteligencji komputerowej, tj.
aplikacjomwspomagającymproces wyjaśniania obrazów poprzez
formułowanie arbitralnych, numerycznych interpretacji ‘w du-
chu’ sztucznej inteligencji, czy też poprzez wspomaganie podmio-
towej roli eksperta ‘poznającego’ poprzez wyliczane wyjaśnienia.
Weryfikacja efektów wyjaśniania obrazów służy doskonaleniu
modeli. Kolejne doświadczenia potwierdzają słuszność takiej
optymalizacji. W przypadku zastosowań medycznych, diagno-
styki obrazowej oraz procedur interpretacji wyników badań po-
wtarzalny wzrost skuteczności rozpoznania patologii (mierzony
np. czułością/swoistością podejmowanych decyzji diagnostycz-
nych) jest jednym z możliwych kryteriów doskonalenia nie tylko
samych modeli, ale też rozumienia (postrzegania na sposób ko-
rzystny w interpretacji) wizualizowanej rzeczywistości.
Komputerowe rozumienie (dokładniej wspomaganie proce-
su rozumienia) obrazów (
Computer Aided Image Understanding
)
wymaga efektywnych odwołań do zobiektywizowanej charakte-
rystyki procesu rozumienia obrazów przez ekspertów (ogólniej
użytkowników). Subiektywne, nieformalne poznawanie zobra-
zowanej rzeczywistości trzeba modelować za pomocą wiary-
godnych kryteriów i algorytmów optymalizacji przetwarzania
obrazów, dopasowując formy obliczeniowe do specyfiki zobra-
zowań oraz zadań klinicznych i mechanizmów percepcji treści.
Ze względu na brak stabilnych, bezwzględnych wzorców, jedno-
rodnych procedur oraz wyjątkową złożoność samego procesu
postrzegania i interpretacji treści obrazowej, włączając w to
tzw.
human equation
siły i słabości ludzkiego działania, jest to
niewątpliwie problem niezwykle złożony.
W kolejnych punktach zawarto krótki przegląd różnych aspek-
tów rozumienia obrazów, odniesionego zarówno do szerszej
rzeczywistości rozumienia świata, jak też do węższego ob-
szaru wspomagania obrazowej diagnostyki medycznej, m.in.
wczesnych udarów mózgu i raka sutka. Jest to zwarta próba
spojrzenia na poruszony problem z perspektywy niemałych
już doświadczeń, także własnych, ale też może nawet bardziej
w kontekście stających przed nami poważnych wyzwań, jakie
niesie współczesna obrazowa diagnostyka medyczna.
Pojmowanie rozumienia
Zagadnienie komputerowego rozumienia obrazów poruszane
jest w literaturze od dziesiątków lat [2-4], chociaż rozumienie
„rozumienia obrazów” było dość zróżnicowane, niejednoznacz-
ne, ulegając modyfikacjom w zależności od zastosowań i kon-
kretnych celów jego wykorzystania. Często ogranicza się je do
analizy i rozpoznania obiektów, rzadziej rozszerza się to pojęcie
na ustalenie wymowy całej obrazowanej sceny, silnie odnoszą-
cej się do sposobu interpretacji widoku, a więc wiedzy dziedzi-
nowej, specjalistycznej.
Rozumieć to „łapać, o co chodzi”, pojmować sens, „zdawać so-
bie sprawę” przy postrzeganiu różnego typu treści. Użytkowe
rozumienie treści obrazowej to wyłowienie z obrazów informacji
niezbędnej do ich poprawnego (właściwego) użytkowania – in-
terpretacji, podjęcia na ich podstawie wiążących decyzji. Haw-
kins i Blakeslee [5] w kontekście rozważań dotyczących ludzkiej
inteligencji podkreślają rolę naturalnych, porządkujących zasad,
oczywistych różnic w znaczeniu i roli postrzeganych elementów
rzeczywistości, przewidywania skutków i konsekwencji. Pojawia
się problem niemierzalności rozumienia – po skutkach nie sposób
poznać stanu rozumienia danej sytuacji. R. Penrose [6] poprzez
analogię do rozumienia matematycznego zwraca uwagę na rolę
świadomości i brak możliwości kompletnego zamodelowania pro-
cesu rozumienia za pomocą procedur numerycznych. Świadomość
1...,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25 27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,...56