Inżynier i Fizyk Medyczny 1/2014 vol. 3
27
diagnostyka obrazowa
/
medical diagnosis
artykuł naukowy
/
scientific paper
decyzyjnych [13]. Reguły, fakty i wynikające z nich wnioski są usta-
lane i kontrolowane na drodze interaktywnego dookreślenia uwa-
runkowań diagnozowanego przypadku.
W koncepcji tej istnieje jednak pewna luka – takie podejście
nie wykorzystuje numerycznych procedur opisu obrazów, do-
stosowujących sformalizowany model do złożonych realiów
oceny rejestrowanych danych diagnostycznych.
Rozumienie lingwistyczne
i rezonans poznawczy
Według R. Tadeusiewicza i M. Ogieli [4] komputerowe rozumie-
nie obrazów polega na automatycznymwydobyciu określonego,
istotnego sensu, zawartego w obrazie w formie uwikłanej. For-
ma obrazu nie jest bowiem tożsama z jego treścią, a treść sceny
(obrazu) może być uwikłana w jego złożonej, jednostkowej for-
mie. Zadaniem jest wyłuskanie semantycznej wymowy obrazu,
która nie jest oczywista, a niekiedy wymagająca dużego wysiłku
myślowego, doświadczenia i talentu.
Najważniejsza w użytkowaniu obrazów jest interpretacja uzy-
skiwanych danych, odwołująca się do wiedzy użytkownika. Ta
wiedza jest kluczem do właściwego zrozumienia tego, co zobra-
zowanie ukazuje. Komputerowe wyjaśnianie obrazów sięga do
niewidocznej, stojącej na wyższym poziomie abstrakcji treści,
którą odkrywa interpretator i dokonuje semantycznej analizy
obrazów, docierając do istoty znaczenia zobrazowań. Warun-
kiem koniecznym jest wykorzystanie sformalizowanych zaso-
bów wiedzy, aproksymujących wiedzę eksperta.
Jedną z możliwości realizacyjnych tak pojmowanego rozu-
mienia obrazów jest wykorzystanie języków formalnych i metod
syntaktycznego rozpoznawania obrazów, wzbogaconych o moż-
liwości definiowania specjalnych procedur wyznaczających para-
metry semantyczne [14]. Prowadzą one do automatycznej inter-
pretacji rozpoznanych obiektów, przy czym proces ten przebiega
następująco: a) wydobycie istotnych obiektów czy też struktur
wieloobiektowych z obrazu za pomocą metod ulepszania obra-
zów i segmentacji wstępnej, b) wykorzystanie opisu językowego
do charakterystyki cech obiektów, co odpowiada w przybliżeniu
etapowi ekstrakcji cech z podejścia klasycznego, c) opisanie rela-
cji pomiędzy obiektami z wykorzystaniem właściwych gramatyk
obrazowych, np. grafowych, uczonych wzorcami, do reprezento-
wania treści obrazu, d) rozpoznawanie obiektów za pomocą mo-
delu wiedzy dziedzinowej ukrytego w konstrukcji specyficznych
języków formalnych oraz gramatyk, a w konsekwencji określanie
ich znaczenia użytkowego; procedura analizy formalnej wykorzy-
stuje reprezentację obiektów i relacji, porównując przygotowany
opis z regułami użytkowej gramatyki.
Szczególnego znaczenia w rozumieniu obrazów nabiera kon-
cepcja
rezonansu poznawczego
. Jako pojęcie zaczerpnięte
z psychologii społecznej oznacza mechanizm bazujący na satys-
fakcji uzyskiwanej z odbierania i wysyłania informacji zgodnych,
kompatybilnych z naszymi utrwalonymi poglądami, postawami.
Technicznie rezonans poznawczy można rozumieć jako możliwie
skuteczny sprzęg numerycznego opisu z subiektywnymi wzor-
cami zachowań lub też dopasowanie cech numerycznych do
semantycznego wzorca. W odniesieniu do opisu treści obrazo-
wych, mających istotne znaczenie w procedurze diagnostycznej,
uwarunkowania rezonansu poznawczego można syntetycznie
scharakteryzować jako: a) naśladujący naturalny sposób myśle-
nia ekspertów poprzez językowy opis merytorycznej zawartości
obrazów, b) zmierzający do uogólnienia cech obrazowych w celu
ekstrakcji zasadniczej wymowy treści przekazu obrazowego,
ułatwiającej formułowanie poprawnych ocen oraz końcowych
decyzji, c) dokonywany zazwyczaj w nadmiarowej dziedzinie
obrazów źródłowych, co znacznie komplikuje stosowane roz-
wiązania (gramatyki, analizatory syntaktyczne i semantyczne)
i utrudnia opracowanie rozwiązań optymalnych.
W wielu przypadkach, szczególnie analizy bardziej złożonych
struktur patologii, takie podejście wymaga dużego wysiłku,
napotykając na szereg ograniczeń i niemożności. Także sama
koncepcja językowego opisu semantyki zobrazowań wydaje się
zbyt automatycznym przełożeniem ludzkich zachowań, które
zamiast być komplementarnymw stosunku do niedoścignionych
ludzkich zdolności rozpoznawania, zbyt schematycznie naśladu-
je ludzkie wysiłki, mając znacznie bardziej ograniczone możliwo-
ści w odniesieniu do zachowań inteligentnych (intelekt, intuicja,
świadomość, a nawet wnioskowanie).
Ograniczenia i wyzwania
Ograniczeniem we wspominanych koncepcjach rozumienia ob-
razów może być zbyt schematyczny sposób wykorzystania wie-
dzy, bez możliwości wspomagania procesu percepcji istotnych
szczegółów oraz przy bez wątpienia mniej doskonałych mecha-
nizmach oceny i formułowania decyzji diagnostycznych, (jako
formy użytkowania) w porównaniu ze specjalistą. Trudna do
uzyskania zupełność ontologicznego modelu, duża złożoność
i brak możliwości adaptacji wiedzy do bogatych uwarunkowań
nowych przypadków diagnostycznych stanowią istotny problem
w udoskonaleniu tych narzędzi.
Filozofia metod lingwistycznych i ontologicznych czy też ba-
zujących na systemach ekspertowych wykorzystuje generalną
koncepcję naśladowania człowieka w jego wnioskowaniu i dzia-
łaniach decyzyjnych, podpatrywania tworzonych przez niego
schematów logicznych, struktur wiedzy, definiowanych zależ-
ności i opisów. Sprowadza się do konstruowania kolejnych po-
ziomów abstrakcji w definiowaniu specyfiki stawianych zadań.
Możliwe jest jednak podejście odwrotne, zmierzające w swej
podstawowej koncepcji do odmiennego niż percepcyjny opisu
danych, wydzielenia dodatkowych, numerycznych cech infor-
macji, komponentów, obiektów i ich właściwości jako swego ro-
dzaju alternatywnej, obliczeniowej wizji danych, uzupełniającej
podstawowe formy ich percepcji/postrzegania. Jest to filozofia
w swym zasadniczym przesłaniu zorientowana na komplemen-
tarne doskonalenie i modelowanie danych na sposób niedostęp-
ny postrzeganiu obserwatora, na inteligentne/sformalizowane
1...,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28 30,31,32,33,34,35,36,37,38,39,...56