Inżynier i Fizyk Medyczny 1/2014 vol. 3
21
diagnostyka
/
diagnostics
artykuł naukowy
/
scientific paper
Aspekty praktyczne, techniczne
i metodologiczne
O ile w ośrodkach zajmujących się wyłącznie naukowo badaniami
fMRI przeprowadzanie eksperymentów jest proste ze względu
na to, że wymagany sprzęt stanowi stały element wyposażenia
pracowni, osoby badane są zdrowe i chętnie współpracują, wyniki
badań nie są potrzebne natychmiast, o tyle badanie fMRI wwarun-
kach klinicznych stanowi poważne wyzwanie. Aby je prawidłowo
przeprowadzić, pracownia powinna dysponować nie tylko odpo-
wiedniej klasy systememMR, ale także dedykowanym oprogramo-
waniem oraz dodatkowym specjalistycznym sprzętem. Natężenie
pola magnetycznego powinno wynosić co najmniej 1,5 Tesli w kli-
nicznych skanerachMR, a systemMRmusimiećmożliwośćwykona-
nia protokołu odbierającego sygnał BOLD za pomocą sekwencji EPI
[9, 10]. Konieczna jest również stacja robocza tak oprogramowana,
by można było na niej opracowywać oraz przedstawiać w formie
graficznej surowe dane uzyskane w czasie akwizycji. Analiza taka
jest czasochłonna i wymaga współpracy różnych specjalistów [11].
Z literatury wynika [12, 13], że w ośrodkach zajmujących się
opracowywaniem danych badań fMRI najczęściej stosowanymi
programami są SPM, FSL, BrainVoyager oraz ANFI. Programy te,
na potrzeby opracowania indywidualnego badania, niezależnie
od swego pochodzenia, powinny gwarantować przeprowadze-
nie kluczowych operacji na surowych danych, takich jak: wyrów-
nanie obrazów, korekcja ruchów, przestrzenne wygładzenie da-
nych oraz analiza statystyczna [14].
Badanie fMRI powinno być tak przygotowane, aby uwzględnia-
ło rozmaite ograniczenia pacjenta. Podczas każdego badania fMRI
wykonywana jest procedura badawcza zawierająca odpowiedni
„paradygmat” (zdefiniowany schemat pomiaru funkcjonalnego
obejmujący stymulację) dostosowany do wymagań danego pro-
blemu. Najczęściej stosowany paradygmat to tzw. klasyczny sche-
mat blokowy (
blocked design
) [15]. Składa się on z naprzemiennych
bloków odpowiadających warunkowi kontrolnemu i aktywacji. Do-
kładnie polega to na tym, że u pacjenta umieszczonego w skanerze
MR, w czasie trwania sekwencji EPI gromadzącej kolejne obrazy
przekrojów mózgu, aktywowane są odpowiednie obszary. Zazwy-
czaj planuje się kilka bloków aktywacyjnych przedzielonych jedna-
kowo długimi blokami kontrolnymi, czyli bez stymulacji (Rys. 3).
Parametrical design
i
event-related design
to inne paradygmaty sto-
sowane wbadaniach fMRI, lecz niepolecane wpraktyce klinicznej.
Dodatkowe wyposażenie niezbędne do przeprowadzania
opisywanych badań w zależności od stosowanych bodźców to:
słuchawki z mikrofonem, panel z przyciskami kontrolujący re-
akcje pacjenta (dostosowane do pracy w polu magnetycznym),
projektor multimedialny z ekranem do prezentowania obrazów,
komputer oraz urządzenie stymulujące czucie.
Ważne jest, aby pacjent przed badaniem odbył trening z zada-
niami, które później będzie wykonywał w czasie procedury ba-
dawczej. Po badaniu należy upewnić się, czy wszystkie zadania
zostały prawidłowo wykonane, a jeśli nie, to – o ile to możliwe
– badanie trzeba niezwłocznie powtórzyć. Należy też zwrócić
szczególną uwagę na wygodne ułożenie pacjenta i takie unie-
ruchomienie głowy, by zminimalizować artefakty ruchowe [16].
Omówienie poszczególnych
procedur stosowanych w badaniach
określających obszary mózgu
odpowiedzialne za mowę, ruch i czucie
Przedoperacyjne badanie fMRI
funkcji mowy [17-19]
Aby optymalnie określić obszary mózgu odpowiedzialne za
funkcje mowy, pacjent powinien wykonać zadania obejmujące
trzy aspekty: płynność werbalna (
verbal fluency
), pasywne słu-
chanie (
passive listening
) oraz rozumienie mowy (
comprehension
)
.
1.
W obrębie zadań dotyczących płynności werbalnej dyspo-
nujemy kilkoma paradygmatami:
a)
dopasowywanie czasowników do prezentowanych rze-
czowników (prezentacja akustyczna lub wizualna),
b)
generowanie słów zaczynających się na prezentowaną
literę (prezentacja akustyczna lub wizualna),
c)
generowanie słów zawierających prezentowany trzon
(prezentacja akustyczna lub wizualna),
d)
generowanie słów z określonej kategorii (prezentacja
akustyczna lub wizualna),
e)
nazywanie prezentowanych obrazków lub krzywych linii
(prezentacja wizualna).
2.
Zadanie pasywnego słuchania – stosowane są dwa
paradygmaty:
a)
słuchanie standardowych zdań, tekstu lub opowiadania
(prezentacja akustyczna),
b)
słuchanie tekstu z wybranej przez pacjenta ulubionej
książki lub gazety (prezentacja akustyczna).
3.
Zadanienarozumieniemowy–stosowanesądwaparadygmaty:
a)
jednowyrazowa odpowiedź na zadane hasło (prezenta-
cja akustyczna lub wizualna),
b)
czytanie prezentowanych słów lub zdań (prezentacja
wizualna).
Oczywiście w warunkach klinicznych rzadko istnieje możli-
wość przeprowadzenia tych wszystkich zadań w czasie jednego
badania. Należy więc wybrać te, które przede wszystkim będą
możliwe do wykonania przez pacjenta oraz dostarczą najwięcej
koniecznych informacji.
Rys. 3
Paradygmat blokowy stosowany w badaniach fMRI
1...,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22 24,25,26,27,28,29,30,31,32,33,...56