vol. 2 3/2013 Inżynier i Fizyk Medyczny
160
artykuł
\
article
finanse
\
finances
jedynie nisze i
tylko z
takimi produktami mogą konkurować na
rynkach zagranicznych. W
poprzednich latach kryzys i
wysoki
kurs euro zahamowały nieco zamówienia na aparaturę do dia-
gnostyki obrazowej, co może być kolejną przyczyną ograniczo-
nych planów ekspansji.
Żadna z
zapytanych przez nas firm nie zamierza otworzyć
przedstawicielstwa zagranicznego w
ciągu trzech najbliższych
lat. Z
krajów, do których firmy zamierzają znacząco zwiększyć
eksport, wymieniane są Litwa, Ukraina lub ogólnie kraje UE lub
kraje Europy Wschodniej. Z
całkowicie dla nich nowych kierun-
ków eksportu polskie przedsiębiorstwa wymieniają Ukrainę
i Litwę.
Pomoc unijna kluczowa
przy zakupie sprzętu
Wobec faktu, że główną barierą na rynku jest słaba kondycja fi-
nansowa szpitali i
innych placówek publicznej opieki zdrowot-
nej, jednostki poszukują innych niż środki własne możliwości fi-
nansowania zakupu sprzętu do diagnostyki obrazowej. Jednym
z
najważniejszych źródeł są fundusze unijne, a
spośród nich –
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ).
Program Operacyjny Infrastruktura i
Środowisko (PO IiŚ) za-
silany jest z
Funduszu Spójności i
Europejskiego Funduszu Roz-
woju Regionalnego. Wspiera sześć sektorów gospodarki, w
tym
ochronę zdrowia. Wsparcie dla placówek ochrony zdrowia udzie-
lane jest w
ramach Priorytetu XII (Bezpieczeństwo zdrowotne
i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia), Działań 12.1
(Rozwój systemów ratownictwa medycznego) oraz 12.2 (Inwe-
stycje w
infrastrukturę zdrowia o znaczeniu ponadregionalnym).
W
ramach Działania 12.2 finansowany jest w wielu przypadkach
zakup sprzętu do diagnostyki obrazowej. W
2012 r. przyznano
w
jego ramach 188 mln zł na projekty związane bezpośrednio
z
diagnostyką obrazową. W
2011 r. było to o
ponad 100 mln zł
mniej. W
ramach działania 12.1 przyznano w
2012 r. jedną do-
tację (w wysokości 6,9 mln zł), związaną bezpośrednio z
dia-
gnostyką obrazową – dla szpitala w Oławie (SP ZOZ) na projekt
rozbudowy i
przebudowy Szpitalnego Oddziału Ratunkowego
i Diagnostyki Obrazowej.
Kolejną możliwość stwarzają Regionalne Programy Operacyj-
ne (RPO), które stworzono w
obrębie 16 województw. Są one
w
całości finansowane z
Europejskiego Funduszu Rozwoju Re-
gionalnego. Zarządzanie poszczególnymi RPO należy do samo-
rządówwojewództw, które nadzorowane są przez Departament
Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych w Minister-
stwie Rozwoju Regionalnego. Cele programu realizowane są
przez zidentyfikowane osie priorytetowe określające podsta-
wowe rozwiązanie strategiczne na poziomie regionalnym.
Beneficjentami wsparcia finansowego w
ramach RPO w
za-
kresie ochrony zdrowia są przede wszystkim (beneficjenci są
różni w
zależności od województwa realizującego RPO):
jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki
i
stowarzyszenia,
jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych posia-
dające osobowość prawną,
publiczne zakłady opieki zdrowotnej działające w
publicz-
nym systemie ochrony zdrowia, z
wyłączeniem placówek,
których założycielem jest minister, centralny organ ad-
ministracji rządowej, publiczna uczelnia medyczna lub
przedsiębiorstwo,
niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej działające w
pu-
blicznym systemie ochrony zdrowia,
partnerzy społeczni i gospodarczy,
organizacje pozarządowe,
kościoły i
związki wyznaniowe.
W ramach RPO można uzyskać dofinansowanie na moderni-
zację i
zakup aparatury do diagnostyki obrazowej oraz moder-
nizację i
dostosowanie istniejącej infrastruktury do instalacji
zakupionej aparatury. W
2012 r. w
związku z
diagnostyką obra-
zową przyznano, według szacunków PMR, dotacje w
sumie na
wartość 60 mln zł.
Ponad 80 mln z Narodowego Programu
Zwalczania Chorób Nowotworowych
w latach 2012-2013
Ważne źródło finansowania to fundusze krajowe. Dofinansowa-
nie na zakup sprzętu do diagnostyki obrazowej można uzyskać
również w
ramach Narodowego Programu Zwalczania Chorób
Nowotworowych. Program ustanowiony został ustawą z
lipca
2005 r. Oprócz programów profilaktyki i wczesnego wykrywania
nowotworów, programów poprawy jakości diagnostyki i
lecze-
nia nowotworów oraz programów edukacyjnych, wdrażane są
również programy inwestycyjne. Obejmują one przede wszyst-
kim utworzenie w
Polsce systemu radioterapii onkologicznej
oraz budowę sieci ośrodków PET, a
także zakup aparatury dia-
gnostycznej do szybkiego wykrywania nowotworów. W
ramach
dwóch ostatnich zadań finansowany jest zakup sprzętu do dia-
gnostyki obrazowej.
Na lata 2012 i
2013 na zakup aparatury diagnostycznej przy-
znano wsparcie na łączną kwotę w wysokości 82,5 mln zł, w
tym
w 2012 r. – 41,2 mln zł, a w 2013 r. – 41,3 mln zł. Są to kwoty dużo
wyższe niż w
latach 2009-2011. W
ramach programu wysokie
dofinansowania na doposażenie i modernizację zakładów radio-
terapii pozyskał Szpital Specjalistyczny im. Jędrzeja Śniadeckie-
go w
Nowym Sączu (14,3 mln zł) oraz Centrum Onkologii – In-
stytut im. Marii Skłodowskiej-Curie (13,3 mln zł). W
ramach tego
projektu w
sumie w 2012 r. zostało wydane około 135 mln zł.
Z kolei celem Narodowego Programu Wyrównywania Do-
stępności do Profilaktyki i
Leczenia Chorób Układu Sercowo-
-Naczyniowego (Polkard) jest zmniejszenie różnic w
dostępie
do świadczeń kardiologicznych spowodowanych uwarunko-
waniami sprzętowymi oraz wsparcie działań na rzecz ograni-
czenia umieralności z
powodu chorób sercowo-naczyniowych.
Obecnie realizowany jest program Polkard na lata 2010-2012
1...,38,39,40,41,42,43,44,45,46,47 49,50,51,52