Inżynier i Fizyk Medyczny 5/2013 vol. 2
radiologia
/
radiology
255
artykuł
/
article
Zagadnienia zarządzania ryzykiem w tym obszarze,
w przypadku wątpliwości diagnostycznych, pociągają za
sobą konieczność powtórzenia badań w celu uzyskania wła-
ściwej oceny patologii lub wykonania badań dodatkowych/
uzupełniających.
Podstawą uzyskania fałszywo-negatywnych i fałszywo-
-pozytywnych wyników badań radiograficznych może być
zła jakość badania. Zarządzanie jednostką ochrony zdrowia
i zakładu radiologii ma na celu zapewnienie odpowiednich
warunków wykonania badań/zabiegów i opisywania wyni-
ków, a także odpowiednio wykwalifikowanego personelu
radiologicznego posiadającego właściwą praktykę i kom-
petencje. Również w jednostce powinien być zatrudniony
wystarczający personel. Jeżeli jest on nieodpowiednio szko-
lony lub obciążony zbyt dużą ilością zadań, wówczas praw-
dopodobieństwo złej jakości badań i/lub ich interpretacji
jest większe. Dotyczy to następujących obszarów:
––
niewłaściwa ekspozycja,
––
niewłaściwa kolimacja obszaru błony rtg/detektora,
––
nieprawidłowości znajdujące się poza obszarem pierwot-
nego badania,
––
niewłaściwe warunki wizualnej oceny obrazu,
––
niewłaściwy wybór typu i modalności obrazu,
––
niewłaściwy protokół badania,
––
niewłaściwa technika obrazowania.
Ważne jest również to, aby lekarz radiolog nie wyko-
nywał diagnostyki/interpretacji obrazów dla złej jakości
badań, chyba że jest to konieczne i ryzyko takiej sytuacji
zostało oszacowane. Właściwa ocena ryzyka powinna być
także wykonana w celu jednoznacznego określenia przy-
czyny tej złej jakości badań i analizy możliwości poprawy,
gdzie jest to możliwe.
Podstawą uzyskania fałszywo-negatywnych i fałszywo-
-pozytywnych wyników jest brak/zaniechanie konsultacji
poprzednich badań radiologicznych i interpretacji wyników
ze względu na:
––
zagubienie lub zniszczenie poprzednich obrazów,
––
zbyt duże obciążenie personelu radiologicznego i brak
czasu na odniesienie się do poprzednich obrazów,
––
niewystarczająca/niedostateczna asysta administracyjna
do szukania poprzednich obrazów i nieodpowiednie cy-
frowe odzyskiwanie obrazu,
––
konieczność pilnej diagnozy i wydania wyniku przed od-
zyskaniem poprzednich obrazów – poprzednie badania
mogą nie obrazować zmian patologicznych, co może wy-
nikać np. ze stosowania urządzenia starej generacji, czę-
sto przy gorszych charakterystykach technicznych,
––
informacja kliniczna – zmiany patologiczne mogą być po-
minięte w ocenie ze względu na źle ukierunkowane ba-
dania pogłębione/uzupełniające, ustalone na podstawie
niewłaściwych lub niekompletnych danych klinicznych.
Błędy w diagnostyce również mogą wynikać z obec-
ności zmiany poza obszarem pierwotnego badania lub
z używanego protokołu obrazowania np. w CT/MRI, lub
gdy adekwatne dla danego wskazania klinicznego bada-
nie jest w rzeczywistości optymalne dla innego rodzaju
patologii,
––
wielokrotne zmiany patologiczne – zmiany patologiczne
mogą być pominięte w warunkach, gdzie radiolog rozpo-
znaje jedną nieprawidłowość, ale nie dostrzeże drugiej
zmiany patologicznej,
––
złe warunki podglądu obrazu – złe warunki oceny wizual-
nej obrazu mogą prowadzić do błędów, szczególnie dla
obrazów rtg klatki piersiowej. W zakładzie diagnostyki
obrazowej powinny być zapewnione negatoskopy lub
urządzenia do prezentacji obrazu cyfrowego o właści-
wych parametrach i że otaczające oświetlenie jest odpo-
wiednie dla optymalnych warunków oceny,
––
powtarzające się przerwy – powtarzające się zakłócenia
i przerwy mogą powodować utratę koncentracji i przy-
czyniać się do powstania błędów diagnostycznych. Aby
temu zapobiec, należy zapewnić odpowiednią liczbę ra-
diologów tak, aby opisy odbywały się zgodnie z zaplano-
wanym i nieobciążającym personelu sposobem,
––
zmęczenie – jest przywołane w literaturze jako poten-
cjalne źródło fałszywo-negatywnych badań. Wynik prze-
pracowania był wymieniany jako czynnik determinujący
radiologiczną dokładność i potencjalne medyczno-prawne
implikacje. Ostatecznie zarząd jednostki i radiolodzy mu-
szą ocenić poziom ryzyka w każdym obszarze, który może
dawać rezultaty od przepracowania, zmęczenia i choroby.
Szkolenia
Diagnostyczne i terapeutyczne procedury medyczne, realizowa-
ne przy udziale promieniowania jonizującego, stają się coraz bar-
dziej złożone, zarównowzakresiewykonywanych rodzajówbadań
i technik leczniczych, jak i stosowanych technologii. Zapewnienie
specjalistycznych szkoleń personelu stanowi zatem podstawę
do tego, aby pracownicy realizujący procedury nie wykonywali
pracy poza zakresem wymaganych kompetencji. Z punktu oceny
ryzyka ważne jest to, że profesjonaliści świadczący jakąkolwiek
część usługi diagnostycznej lub terapeutycznej są właściwie prze-
szkoleni. Opracowanie właściwego schematu szkoleń stanowi
zatem integralną część ciągłego profesjonalnego rozwoju. Każdy
z członków zespołu powinien mieć własny program rozwoju za-
wodowego, odpowiedni do stawianych przed nim wymagań.
Analiza ryzyka
Analiza ryzyka wymaga rozważenia źródła ryzyka, konsekwencji
i prawdopodobieństwa pojawienia się zdarzeń niepożądanych
lub powodujących je czynników. Jest to potrzebne do oszaco-
wania i kontroli tego ryzyka. Wiąże się to również z identyfikacją
procesu kontroli i oszacowania ryzyka oraz ich skuteczności i uzy-
skanego poziomu jego kontroli (zabezpieczone, pozostałości lub
1...,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26 28,29,30,31,32,33,34,35,36,37,...56