Metody i urządzenia do diagnostyki serca; Methods and devices applied in heart diagnostics

Wprowadzenie Rozwój inżynierii biomedycznej, zwłaszcza w odniesieniu do kardiologii, przyczynił się znacząco do postępu w diagnostyce oraz terapii chorób serca, a w konsekwencji do wydłużenia przeciętnego okresu życia ludzi. Na ten fakt wpłynęły głównie nowoczesne metody diagnostyki oraz skutecznego leczenia lub wspomagania krążenia z wykorzystaniem instrumentalnych technologii medycznych, takich jak zastosowania wszczepialnych kardiostymulatorów niekiedy połączonych z kardiowerterami, koronaroplastyką przezskórną, wszczepianiem stentów naczyniowych, zabiegami ablacji nieprawidłowo funkcjonujących obszarów…

Ocena i zarządzanie ryzykiem w procedurach radiologicznych

Podstawowym celem wszystkich zakładów radiologicznych powinno być dostarczenie wysokiej jakości usług diagnostycznych/zabiegowych przy zachowaniu możliwie najniższego ryzyka dla pacjenta. Niestety nie zawsze cele te są osiągane – błędy oraz zdarzenia niepożądane pojawiają się nawet w najlepszych organizacjach. Stąd niezwykle ważne jest, aby zakłady radiologii określiły potencjalnie „słabe” obszary i starały się redukować źródła błędów tak dalece, jak jest to możliwe.…

Międzylaboratoryjne badania porównawcze pomiaru wybranych parametrów fizycznych aparatury RTG – analiza zmienności rezultatów działania

Ważnym elementem uzyskania wysokiej jakości obrazu rentgenowskiego, przy jednocześnie minimalnej dawce otrzymywanej przez pacjenta, jest zapewnienie kontroli jakości fizycznych parametrów aparatury rentgenowskiej. Zgodnie z obowiązującym prawem aparatura rentgenowska podlega testom odbiorczym (akceptacyjnym) oraz testom eksploatacyjnym, które w dziedzinie rentgenodiagnostyki, radiologii zabiegowej i medycyny nuklearnej dzielą się na testy podstawowe i specjalistyczne [1]. Działania w zakresie wykonywania testów specjalistycznych realizowane są…

Przeprowadzanie testów specjalistycznych aparatury RTG przez akredytowane laboratorium

Wstęp Historia systemu zarządzania jakością sięga lat dwudziestych ubiegłego wieku, kiedy w 1924 roku w USA wprowadzono system TQM (Total Quality Management). Jego myślą przewodnią było uznanie, że każdy czynnik jednostki organizacyjnej oddziałuje na jakość końcowego, osiąganego przez nią produktu. Po II wojnie światowej koncepcja zarządzania jakością odnotowała gwałtowny postęp, przechodząc przez poszczególne fazy rozwoju,…