vol. 3 5/2014 Inżynier i Fizyk Medyczny
226
artykuł
\
article
radiologia
\
radiology
Quo vadis
, radiologia
Ryszard Kowski
PTIK – Polskie Towarzystwo Inżynierii Klinicznej, Poznań – Wiceprzewodniczący.
CMKP – Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego, Warszawa, ul. Marymoncka 99/103 – pracownik naukowo-dydaktyczny.
Komisja ds. Procedur i Audytów Klinicznych Ze-
wnętrznych wyznaczyła dwa podstawowe cele
audytów:
I. Doprowadzenie do realizacji zasady opty-
malizacji w radiologii, czyli rzeczywistego wdro-
żenia systemu zarządzania jakością.
II. Spowodowanie zrozumienia spójności
trzech elementów: zakresu działalności kli-
nicznej, zakresu parametrów eksploatowa-
nego wyposażenia radiologicznego i zakresu
parametrów sprawdzanych podczas testów
eksploatacyjnych
Przypatrzmy się tym zadaniom i zastanówmy,
jaki będzie to miało wpływ na naszą codzienną
pracę w radiologii.
Zajmijmy się najpierw punktem pierwszym.
Dlaczego w radiologii mówimy o „zarządza-
niu jakością”, a nie o „zapewnieniu jakości”?
Otóż wynika to ze zrozumienia, czym jest błąd
w radiologii. To obraz, który zawiera inne, niż
wymagane w danej sytuacji, informacje klinicz-
ne oraz inną ich ilość niż rzeczywiście jest to
wymagane. Zatem zarówno za mało informacji,
jak i zbyt wiele będzie błędem. „Zapewnienie”
prowadzi do dążenia do jak najwyższej jakości,
czyli do uzyskania możliwie wysokiej ilości in-
formacji klinicznej. „Zarządzanie jakością” to
umiejętność zatrzymania się na wystarczają-
cym w danej sytuacji klinicznej poziomie jakości
otrzymywanych obrazów. Ilość informacji zależy
od ilości jej nośnika. W radiologii rentgenowskiej
nośnikiem informacji są kwanty promieniowania
X, zatem im więcej informacji chcemy uzyskać,
tym większej dawki musimy użyć. Najprostsze
przykłady zbyt dużej ilości informacji w obrazie
to zdjęcie nieskolimowane do obszaru istotnego
klinicznie, to zbyt duża liczba faz lub zbyt cienkie
warstwy w badaniu KT, to zbyt szczegółowy, nad
Quo vadis
, radiologia
– taką nazwę nosiła jedna z sesji ostatniego 40. Jubileuszowego Zjazdu Pol-
skiego Lekarskiego Towarzystwa Radiologicznego. Myślę, że warto spojrzeć na to pytanie w świetle
przygotowywanych, a w niektórych województwach już realizowanych audytów klinicznych.
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,...60