vol. 3 2/2014 Inżynier i Fizyk Medyczny
78
artykuł
\
article
kontrola jakości
\
quality control
Zarządzanie techniczne [roz. 4.1.5]
ISO17025 nie stawia wymagańw zakresie identyfikacji określone-
go menedżera technicznego, ale struktura zarządzania technicz-
nego musi być określona wraz z odpowiedzialnością za to zarzą-
dzanie i ich zakresem. Na przykład, jeśli różne obszary techniczne
mają różnych menedżerów, to musi być jasno określony ich zakres
odpowiedzialności. Zarządzanie techniczne musi wyraźnie odróż-
niać rolę menedżera jakości i struktury zarządzania jakością oraz
menedżera zarządzania technicznego, jednak działania technicz-
nemuszą być nadal prowadzone zgodnie z wymaganiami systemu
jakości. Menedżer jest odpowiedzialny za jakość zarządzania po-
przez monitorowanie i doradztwo, a nie bezpośrednio za zarzą-
dzanie kontrolą i zapewnieniem działań technicznych.
Opis techniczny struktury zarządzania i system nadzoru pracy
muszą być również opisane w sposób jednoznaczny.
Typowe struktury laboratoryjne obejmują personel technicz-
ny i personel profesjonalny. Ogólny podział pracy jest taki, że
profesjonalny personel odpowiada za wybór metody, rozwój
nowych metod i interpretację danych, podczas gdy rzeczywistą
pracę analityczno-pomiarową wykonują pracownicy techniczni
– choć profesjonalny personel może również w tym uczestni-
czyć. Ogólnie rzecz biorąc, profesjonalny personel jest odpo-
wiedzialny za jakość danych, a struktura organizacyjna powinna
osiągnąć ich najwyższą jakość. Odpowiedzialność za nadzór nad
personelem technicznym niekoniecznie musi oznaczać bezpo-
średni nadzór, ale zazwyczaj jest związany z przekazywaniem
i weryfikacją stosowanych instrukcji. Kluczowym elementem
tej odpowiedzialności może być udział profesjonalnego perso-
nelu w interakcji z klientami laboratorium poprzez proces oceny
wniosków, umów i przetargów.
Menedżer jakości [roz. 4.1.5]
Zgodnie z wymaganiami ISO 17025 należy określić osobę odpo-
wiedzialną za funkcje menedżera jakości, który jest odpowie-
dzialny za wdrożenie i obsługę systemu jakości w sposób ciągły.
Jest on zazwyczaj odpowiedzialny za zarządzanie i kontrolę do-
kumentów systemowych, pełne opracowanie i weryfikację księ-
gi jakości oraz za zorganizowanie przeglądu tego obszaru wraz
z audytem. Powinien również doradzać, nadzorować i skutecz-
nie egzekwować utrzymanie polityki jakości. Menedżer jakości
musi mieć bezpośredni dostęp do najwyższego poziomu zarzą-
dzania w organizacji oraz w laboratorium.
Kierownictwo [roz. 4.1.5]
Worganizacji należy zdefiniować wszystkie kluczowe stanowiska,
w tym kierownicze lub te, które w znaczący sposób mogą wpły-
nąć na jakość wykonywanej usługi laboratoryjnej. Należy również
przewidzieć potencjalne zastępstwa w przypadku nieobecności
osób delegowanych do poszczególnych ról. W tym celu jasno
i jednoznacznie należy określić zakres uprawnień, obowiązków
i odpowiedzialności, tak aby zapewnić ciągłość działania labora-
torium niezależnie od sytuacji kadrowej w danymmomencie.
Inne stanowiska [4.1.5]
Oprócz wymogów związanych ze zdefiniowaniem stanowisk ds.
jakości i zarządzania technicznego ISO 17025 nie narzuca ko-
nieczności określenia istnienia pozostałych stanowisk. Niemniej
należy określić strukturę organizacji, a co za tym idzie przydzie-
lony zakres obowiązków, odpowiedzialności czy też kompe-
tencji dla poszczególnych stanowisk. W związku z tym należy
opisać, na każdym poziomie, zarówno strukturę raportowania
wertykalnego w górę, jak i podejmowania działań na podstawie
podjętych decyzji wertykalnie w dół.
Kwalifikacje i opisy stanowisk [roz. 5.2.4]
Dla każdego z poziomów i dla wszystkich stanowisk należy zapisać
w księdze jakości kwalifikacje i niezbędne doświadczenie. Nie mu-
szą być tak samo szczegółowe jak opisy dotyczące stanowisk za-
rządzania technicznego oraz kierownika jakości. Z punktu widzenia
jakości opisy te stanowią zobowiązanie do zapewnienia pracowni-
kom określonych funkcji na odpowiednich poziomach organizacji
oraz do zapewnienia odpowiednio wykwalifikowanego personelu.
Należy uważać, aby nie zdefiniować potrzeb kwalifikacyjnych zbyt
restrykcyjnie, ale należy określić zasady wyboru kryteriów, które
trzeba rzeczywiście wykazać – wymagane szkolenia, minimalne
reklama
1...,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27 29,30,31,32,33,34,35,36,37,38,...68