Inżynier i Fizyk Medyczny 2/2014 vol. 3
79
artykuł
/
article
kontrola jakości
/
quality control
umiejętności, kompetencje. Nie należy opierać się w tym procesie
na umiejętnościach i wymaganiach w stosunku do wieloletniego
personelu, który należy do grupy osób wykonujących zadania me-
rytoryczne od wielu lat w danym laboratorium. Może to spowo-
dować brak możliwości przyjmowania nowych osób, które zawsze
mogą być przygotowane do realizacji szczegółowych zadań na
podstawie szkoleń. Ustanowienie zbyt wysokich wymagań w sto-
sunku do posiadanych kwalifikacji może z kolei spowodować, że
osoby z dużym doświadczeniem, ale z niepotwierdzonymi wysoki-
mi kwalifikacjami, mogą być pominięte w procesie rekrutacji.
Minimalna zawartość opisów stanowisk pracy powinna obej-
mować co najmniej: odpowiedzialność za wykonywanie testów/
kalibracji, planowanie testów/kalibracji i oceny wyników; roz-
wój, modyfikacje starych i walidację nowych metod; wiedza
i doświadczenie, kwalifikacje i programy szkoleniowe oraz obo-
wiązki w zakresie zarządzania. Poniższa lista stanowi przydatny
model, który skutecznie porządkuje personel w stosunku do
technicznych celów operacyjnych (każda osoba może oczywi-
ście działać na wielu płaszczyznach):
––
personel wymagający wsparcia i nigdy niebiorący odpowie-
dzialności za jakiekolwiek dane,
––
personel przeprowadzający rutynową pracę, niedokonujący
oceny danych, ale rutynowo wykonujący wstępne kontrole
na określonym poziomie precyzji i kryteriów jakościowych,
––
personel profesjonalny, który dokonuje orzeczeń i oceny da-
nych, odpowiada za dane,
––
osoby odpowiedzialne za szkolenia i ocenę wiedzy persone-
lu wykonawczego,
––
personel odpowiedzialny za wybór i walidację metod.
Wpływ, poufność
i niezależność [roz. 4.1.4, 4.1.5]
Organizacja i zarządzaniew laboratoriummusi zapewnićmożliwość
korzystania ze wsparcia merytorycznego, niezbędnych szkoleń
oraz podnoszenia kwalifikacji, także jako miary jakości dostarczania
usługi laboratoryjnej. Nie może wystąpić sytuacja, w której aspek-
ty handlowe lub ekonomiczne mogły wpływać na jakość pracy. Nie
oznacza to na przykład, że niemożna domagać się rozsądnego tem-
pa pracy od pracowników, ale jest niedopuszczalne, aby rozliczano
ich w zależności od wykonywanych pomiarów. Wszyscy pracownicy
muszą być poinformowani, że są zobowiązani do zachowania w ta-
jemnicywszystkiego, comogą dowiedzieć sięw trakcie swojej pracy
oraz wszelkich informacji dostarczanych im podczas wypełniania
obowiązków. Księga jakości powinna zawierać oświadczenie w tym
zakresie – poufność wszelkich danych ma być zadeklarowana. Rów-
nież, wprawdzie niewymagane normą ISO 17025, ale zalecane jest,
aby pracownicy podpisali deklaracje poufności.
reklama
1...,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28 30,31,32,33,34,35,36,37,38,39,...68