vol. 3 2/2014 Inżynier i Fizyk Medyczny
80
artykuł
\
article
kontrola jakości
\
quality control
Nie powinno się także stosować praktyki wydawania dodat-
kowych poleceń dla personelu w trakcie realizacji usługi, które
miałyby na celu zmianę oceny wyników wykonanych pomiarów.
System jakości i jego składowe
Kluczowe pytania
Dla wyniku pomiaru laboratorium jest zobowiązane tworzyć do-
kumentację dowodową, aby wykazać, czy:
––
pracę wykonuje odpowiednio wykwalifikowany personel,
który został przeszkolony w stosownych operacjach tech-
nicznych i ma dostęp do wszystkich informacji niezbędnych
do prawidłowego wykonania pracy;
––
stosowana metoda jest realizowana na sprawnym technicz-
nie urządzeniu i odpowiednia do mierzonego parametru
oraz do wymagań klienta;
––
używany sprzęt jest właściwie konserwowany i kalibrowany
w czasie, gdy dane są generowane/zbierane;
––
wszystkie kontrole jakości są przeprowadzane, a wyniki tych
kontroli są zgodne ze specyfikacją zarządzania i organizacji;
––
są jasno przypisane obowiązki w zakresie zarządzania jakością;
––
specjalnie zaprojektowane procedury zapewniają utrzyma-
nie jakości;
––
procedury te są udokumentowane;
––
jest mechanizm zatwierdzania dokumentacji i zapewnienie,
że wszystkie wydawane kopie są uaktualniane;
––
monitoruje się ustalenia dotyczące zarządzania jakością; czy
są w pełni wdrożone i śledzone przez wszystkich;
––
w przypadku wystąpienia problemów z jakością jest mecha-
nizm podejmowania działań naprawczych, które dążą do ta-
kiego opracowania systemu jakości, aby prawdopodobień-
stwo nawrotu problemu było bardzo małe;
––
jest mechanizm identyfikowania potencjalnych problemów
jakościowych oraz podejmowania działań zapobiegających
ich pojawieniu się;
––
jest mechanizm identyfikacji możliwości poprawy efektyw-
ności systemu jakości.
Cel systemu jakości [roz. 4.2.1]
Profesjonalista zatrudniony przez laboratorium zawsze powi-
nien podejmować środki ostrożności w celu zabezpieczenia inte-
gralności danych generowanych przez to laboratorium. Zwykle
działanie to obejmuje kalibrację instrumentów, sprawdzenie tej
kalibracji, wykonywanie pomiarówwielokrotnych, wykonywanie
testów kontroli jakości, dla których oczekiwane wyniki są znane.
Większość z tych działań należy do systemu kontroli jakości.
System jakości od strony formalnej obejmuje procedury kontroli
jakości zorientowane na zapewnienie wiarygodności uzyskanych
wyników. Przez zapewnianie jakości rozumie się procedury i meto-
dy zarządzania, które zostały opracowane po to, aby zapobiegać
błędom, a nie je wykrywać. W laboratorium system jakości musi nie
tylko stanowić podstawędo tworzeniawłaściwej jakości danych, ale
takżedo ichprzechowywania,copozwalanaobserwacjęzbieranych
informacji pomiarowych, ich odtworzenie i poprawę jakości, gdy
jest to uzasadnione analizą. Wszystko to wiąże się ze sformalizowa-
niemsystemu zarządzania jakością i tworzeniemdokumentacji oraz
zapisówwcelu zapewnienia, że zarządzanie jakością jest stosowane
kompleksowo, odpowiednio i konsekwentnie. Na podstawie zgro-
madzonych dokumentów i ewidencji można ustalić również ścieżkę
audytu, aby nie stanowił on tylko podstawy do detekcji pojawiają-
cych się niezgodności, ale także do ich śledzenia oraz dokonywania
modyfikacji systemu, np. wdrożenie działań naprawczych.
Elementy systemu jakości [roz. 4.2.1]
Zarządzanie jakością powinno być jednym z determinantów jako-
ści pracy laboratorium każdego z procesów zarządzania organiza-
cji. Zarządzanie jakością jest tak ważne, że laboratorium powinno
mieć swoją strukturę w tym zakresie. Rozwiązanie takie pozwala
określić odpowiedzialność i kompetencje w stosunku do pojawia-
jących się niezgodności w ramach działalności laboratorium.
Dokumentacja systemu jakości [roz. 4.2.2, 5.4.1]
Dokumentacja jest bardzo ważnym elementem systemu zarzą-
dzania jakością, ale należy zdawać sobie sprawę, że nie stanowi
sama w sobie systemu jakości. Dlatego nie należy przyjmować
procesu jej tworzenia jako podstawy do utrzymania lub kreowa-
nia systemu jakości. Dokumentacja jest po prostu jednym z na-
rzędzi systemu i ma dwie główne funkcje:
––
jest mechanizmem do określania jakości, dzięki czemu
układ jest spójny i zapewnia podstawę do monitorowania
systemu,
––
jest środkiem komunikacji w laboratorium – dzięki jej zawar-
tości wszyscy pracownicy znają swoje obowiązki i procedu-
ry, których należy przestrzegać w procesie dostarczania
usługi pomiarowej.
Kluczowym elementem dokumentacji jakości jest księga jako-
ści. Jest to dokument szczegółowo opisujący politykę w zakresie
jakości oraz struktury zarządzania jakością. Ponadto opisuje i odno-
si się do procedur, które stanowią podstawę systemu jakości dla
wykonywanej pracy. Dokumentacja jakościowa (księga, procedury,
instrukcje, formy) jest zazwyczaj przygotowywana i sprawdzana
przez kierownictwo laboratorium, zwykle w ramach koordynacji
kierownika jakości. Należy jednak nadać formalne upoważnienia/
uprawnienia osobom do opracowywania, korekcji i nadzoru tej do-
kumentacji. Instrukcje jakościowe mają „najsilniejszą władzę wyko-
nawczą” zewzględu na to, że są dokumentami roboczymi. Powinny
być dostępne dla wszystkich pracowników, którzy są zobowiązani
do zapoznania się z nimi w celu wprowadzenia we wszystkie aspek-
ty pracy. Staje się to istotnym motorem spójności i kompleksowe-
go działania systemu jakości. Instrukcja SZJ może być komplekso-
wa i całkowicie samodzielna lub odwoływać się do dokumentów
pomocniczych opisujących procedury. Instrukcja SZJ musi być
1...,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29 31,32,33,34,35,36,37,38,39,40,...68