vol. 3 2/2014 Inżynier i Fizyk Medyczny
82
artykuł
\
article
kontrola jakości
\
quality control
podstawowym źródłem dla wszystkich aspektów funkcjonowania
systemu jakości i musi zawierać wszystkie niezbędne informacje
lub wyjaśnić dokładnie, gdzie takie informacje można znaleźć.
Oprócz instrukcji jakościowych w laboratorium zwykle wyma-
gana jest również dokumentacja procedur technicznych. Kluczo-
wą częścią technicznej dokumentacji jest dokumentacja pomiaro-
wa lubdokumentacjametod kalibracji. Ichpoziomszczegółowości
powinien umożliwiać kompetentnemu personelowi odpowiednie
i konsekwentne przeprowadzenie testów i kalibracji. Dokumen-
tacja techniczna powinna również zawierać lub odnosić się do
szczegółowych informacji dotyczących obsługi wszystkich przy-
rządów stosowanych do przeprowadzania testów. Te dane mogą
być dostarczone jako część opisu odpowiednich metod lub jako
oddzielne opisy procedur wykonawczych. Laboratorium nie jest
zobowiązane do opisywania wszystkichmetod i procedur, zwłasz-
cza w przypadku, gdy stosowane są standardowe metody, pod
warunkiem, że są realizowane prawidłowo i dostarczają właści-
wej jakości danych. Wymóg opisu metody może być spełniony po-
przez udostępnienie pracownikom kopii specyfikacji standardu,
np. normy krajowej lub międzynarodowej. Podobne rozwiązanie
dotyczy instrukcji urządzeń pomiarowych – mogą być dostępne
w całości, jeżeli zapewniają wszystkie niezbędne informacje.
Dostępna dokumentacja musi albo zawierać wszystkie nie-
zbędne informacje techniczne do przeprowadzenia pełnego za-
kresu pomiarów/testów i kalibracji, albo wskazywać, gdzie istot-
ne informacje można znaleźć. Najważniejsze jest, aby wszyscy
pracownicy mieli dostęp do źródeł odniesienia, umożliwiających
im wykonanie pracy prawidłowo i konsekwentnie. Spójność jest
szczególnie ważna wocenie dla jednostki akredytującej. Jest pod-
stawą tej akredytacji, a nie stanowi podstawy do określenia zasad
realizacji zadań pomiarowych przez poszczególnych pracowni-
ków indywidualnie – podstawą jest określenie obowiązków w za-
kresie zarówno zarządzania jakością, jak i procedur technicznych.
Jakość rejestrów systemowych [roz. 4.13.1, 4.13.2]
Prowadzona ewidencja powinna zawierać:
––
wszystkie oryginalne obserwacje, „surowe dane”, obliczenia
i dane uzyskane w postaci arkuszy roboczych, notebooki, od-
czyty mierników; te muszą być opatrzone datą i powinny być
w całości autoryzowane przez osoby, które dokonały pomiaru,
––
wykaz sprzętu stosowanego w pomiarach,
––
zapisy instalacji, konserwacji, kalibracji i kontroli przeprowa-
dzonych dla urządzeń pomiarowych i innego stosowanego
sprzętu (dziennik sprzętu/urządzenia, spis sprzętu),
––
kopie wszystkich raportów wydanych przez laboratorium,
––
zapisy kwalifikacji pracowników, szkolenia i przeglądu szkoleń,
––
dokumentację wszystkich audytów i przeglądów systemu
jakości, w tym ewidencji podjętych działań korygujących
i zapobiegawczych,
––
dokumentację wszystkich skarg klientów i odpowiedzi na
nie, zapisy pracy, szczegóły obserwacji i wszelkich działań
naprawczych,
––
zapisy z dostawcami i podwykonawcami.
Głównym celem prowadzenia ewidencji jest zapewnienie, że źró-
dła wszelkiego błędu mogą być śledzone, a wszelkie pomiary lub
kalibracje mogą być możliwie ściśle powtarzalne. Dokumentacja
rejestrów musi być przechowywana w taki sposób, aby dokumen-
ty i ewidencje mogły być łatwo pobierane w razie potrzeby przy
zachowaniu bezpieczeństwa, poufności i ochrony przed zniszcze-
niem. ISO 17025 przewiduje określony okres przechowywania tej
dokumentacji, ale laboratorium niezależnie musi zobowiązać się do
odpowiedniej polityki w tym zakresie. Typowy wymóg związany jest
z praktyką przeprowadzania pełnej ponownej oceny laboratorium
co cztery lata (wszystkie dokumenty z czteroletniego okresu muszą
być dostępne). Po ponownej ocenie większość z dokumentów dla
czterech poprzednich lat może być zlikwidowana. W rzeczywistości
większość laboratoriów przechowuje dokumentacje o wiele dłużej
niż jest wymagane przez większość organów akredytacyjnych.
Kontrola dokumentacji [roz. 4.3]
Kluczowym aspektem funkcjonowania systemu jakości jest to,
aby pracownicy byli w pełni informowani o ich obowiązkach
i obowiązujących procedurach, w tym pomiarach i procedurach
kalibracji. Głównym narzędziem przekazywania informacji jest
opisana dokumentacja, która musi być „kontrolowana/nadzo-
rowana”. W praktyce laboratoria bardzo często tworzą niepo-
trzebne i skomplikowane systemy kontroli dokumentów.
Istnieją tylko trzy powody kontroli dokumentów:
––
zapewnienie, że zarządzanie jest świadome, wszystkie do-
kumenty, do których personel zobowiązany jest się stoso-
wać, są zatwierdzone,
––
zapewnienie, że wszystkie dokumenty określające proce-
dury, zostały sprawdzone przez specjalistę, aby potwierdzić
ich dokładność, prawidłowość techniczną i jednoznaczność,
––
zapewnienie istnienia zapisów o wydaniu wszystkich kopii
dokumentów – jeśli dokumenty muszą być zweryfikowane,
wycofane lub zmienione, wszystkie kopie mogą być podda-
ne tej samej procedurze.
System ustanowiony w celu osiągnięcia tego celu musi
uwzględniać:
––
personel do weryfikacji dokumentów, zanim zostaną wyda-
ne – powinny być to osoby z odpowiednią wiedzą,
––
wykwalifikowanych specjalistów odpowiedzialnych za bez-
względnie obowiązujące dokumenty lub wymagające szyb-
kich zmian.
Jeżeli kwestie dokumentów i ich przeglądów oraz weryfikacji
mają wzajemne implikacje i wymagana jest dyskusja, procedura
przewiduje osiągnięcie porozumienia, ale ustanowionego wy-
łącznie przez uprawnione osoby.
Ostatecznym celem systemu kontroli dokumentów jest wła-
ściwe i dokładne określenie dokumentów, które mają być wyda-
ne, zmienione i wycofane.
Część 2 – w numerze 3/2014 Inżynier i Fizyk Medyczny
1...,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31 33,34,35,36,37,38,39,40,41,42,...68