Inżynier i Fizyk Medyczny 4/2014 vol. 3
189
artykuł
/
article
kontrola jakości
/
quality control
różnych poziomów niezgodności. Nie jest to zalecane, ponieważ
każda stwierdzona niezgodność wymaga rozwiązania i przyjęcia
działań naprawczych. Dyskusja na temat priorytetyzowania nie-
zgodności nie ma znaczenia z punktu widzenia wyników audytu
i wnioskowania o aktualnym/rzeczywistym stanie systemu. For-
ma raportu audytora wraz ze stwierdzonymi niezgodnościami
musi zapewnić obiektywne i przejrzyste przedstawienie wnio-
sków z audytu.
Na koniec kontroli audytor powinien zaaranżować spotkanie
zamykające z zainteresowanymi stronami. Zwykle wymagana
jest obecność zarządu laboratorium oraz innego personelu
z nadzoru odpowiedzialnego za jakość i kontrolę systemu. Na
spotkaniu audytor powinien przekazać słownie wyniki z obser-
wacji i ustaleń, zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Niezwy-
kle istotne jest także zawarcie porozumienia w sprawie działań
naprawczych. Zapisy powinny wykazywać, jakie działania i har-
monogram uzgodniono, oraz wyznaczać osoby odpowiedzialne
za ich realizację. Zapisy te często stanowią część audytu, ale wie-
le organizacji preferuje oddzielny rejestr działań naprawczych,
ponieważ może on być przekazany do ogólnego zastosowania.
Potrzeba działań naprawczych może również wynikać z innych
przyczyn niż ustalenia z badań, np. ze skarg klientów lub wykry-
cia niezgodności w praktyce laboratoryjnej.
Celem określania działań naprawczych powinno być wyeli-
minowanie przyczyn niezgodności i zmniejszenie prawdopodo-
bieństwa ich ponownego pojawienia się. Zaleca się, aby formu-
larze sprawozdania z audytu zawierały część, w której opisane są
przyczyny wprowadzenia działań naprawczych i korygujących.
Aspekt ten jest silnie podkreślany w normie ISO 17025 i w prak-
tyce zawsze wymaga takiego podejścia. Nieakceptowalne jest
wprowadzanie szybkich poprawek do systemu w celu elimino-
wania jego słabości – działania muszą być wprowadzone zgodnie
z przyjętym planem. Menedżer ds. jakości ponosi odpowiedzial-
ność za sprawdzenie, czy podjęto działania korygujące, czy są
skuteczne i zarejestrowane przy zakończeniu procesu.
W przypadku stwierdzenia wielu niezgodności, po upływie
odpowiedniego czasu, powinien odbyć się dodatkowy audyt,
ograniczony do obszarów tych niezgodności oraz w zakresie
przeprowadzonych modyfikacji systemu. Zazwyczaj wykonuje
się go po upływie jednego do dwóch miesięcy po audycie głów-
nym. Zaplanowanie dalszych działań i potwierdzenie sukcesu ich
wdrożenia musi być rejestrowane w dokumentach jako część
podjętych działań naprawczych. Wypełnione sprawozdania z au-
dytu wraz z udokumentowanymi działaniami naprawczymi po-
winny być przedłożone audytorom przez kierownika ds. jakości,
jako potwierdzenie podjętych czynności oraz analizy aktualne-
go stanu systemu wraz ze wskazaniem jego słabych elementów.
Podsumowanie audytu
Dobrą praktyką menedżera ds. jakości jest przeprowadzanie
podsumowania wyników z audytów. Streszczenie powinno za-
wierać zestawienie liczby, rodzaju potwierdzonych niezgodności
oraz ich zaklasyfikowanie do poszczególnych obszarów systemu
jakości. Podsumowanie powinno być przedstawione na spotka-
niu dotyczącym przeglądu sytemu zarządzania, co pozwala na
usystematyzowanie i podjęcie decyzji dotyczących działań na-
prawczych w obszarach, które tego wymagają. Może być ono
szczególnie przydatne w laboratoriach złożonych z wielu dzia-
łów, gdzie analiza wyników audytu może pomóc w identyfikacji
problemów związanych z jakością, które są wspólne dla tych
działów.
Dodatkowe audyty [4.11.5]
W systemie jakości, oprócz planowanego programu audytów,
należy przewidzieć również audyty organizowane w odpowiedzi
na wszelkie zdarzenia, które wskazują na niezgodności z syste-
mem jakości lub ze standardem ISO 17025. Zalicza się do nich
wewnętrznie zgłaszane problemy w zakresie jakości, w tym
niezgodności w realizacji pracy, skargi klientów, rzeczywiste
odstępstwa od założeń systemu jakości lub standardów itd.
Cele pozaplanowych audytów są takie same, jak w przypadku
audytów wynikających z zaplanowanych działań – rozwiązanie
wszystkich istotnych problemów systemu jakości z przyjęciem
odpowiednich działań naprawczych, ich zakończeniem i weryfi-
kacją skuteczności.
reklama
OŚRODEK BADAŃ i ANALIZ „PP”
Marek Zając i Artur Zając s. c.
ul. Szuwarowa 8/62, 30-384 KRAKÓW
Laboratorium:
ul. prof. Michała Bobrzyńskiego 23A/U2,
30-348 KRAKÓW
e-mali:
,
Wykonujemy:
•
testy specjalistyczne aparatury rentgenowskiej (stomatologia, radiografia,
fluoroskopia, mammografia),
•
pomiary dozymetryczne w środowisku pracy i w środowisku w otoczeniu
aparatów rtg,
•
projekty pracowni rtg wraz z obliczaniem osłon stałych,
•
szkolenia z zakresu wykonywania testów podstawowych,
•
opracowujemy dokumentację Systemu Jakości w pracowniach rtg.
Ponadto wykonujemy pomiary:
•
natężenia pola elektromagnetycznego w środowisku pracy i w środowisku,
•
hałasu i drgań na stanowiskach pracy,
•
oświetlenia i oświetlenia awaryjnego,
•
promieniowania optycznego
(podczerwień, widzialne w tym niebieskie, ultrafiolet),
•
promieniowania laserowego,
•
pobieranie prób powietrza oraz oznaczanie zawartości pyłu całkowitego
i respirabilnego,
•
wspólrzędnych geograficznych.
Wykonujemy także opracowania środowiskowe