vol. 3 5/2014 Inżynier i Fizyk Medyczny
244
artykuł
\
article
kontrola jakości
\
quality control
określonych kompetencji. Nie ma potrzeby tworzenia retrospek-
tywnego zapisu szkoleń dla takich osób. Zarząd laboratorium
powinien przygotować wstępną listę zezwoleń dla istniejącego
personelu z uwzględnieniemzapisu, że personel posiadał właściwe
kompetencje do czasu utworzenia ewidencji. Nie ma również po-
trzeby oceny kompetencji dla obecnych pracowników, którą będą
objęci podczas pierwszej ponownej oceny.
Rutynowe działanie
w zakresie ewidencji pracowników
Zapisy pracowników muszą być uzupełniane w zakresie ukoń-
czonych szkoleń, awansu, oceny i ponownej oceny kompetencji
dla każdego pracownika. Każdy zapis musi zawierać daty ukoń-
czonych szkoleń, tożsamość osoby szkolącej, tożsamość osoby
odpowiedzialnej za ocenę kompetencji oraz datę przeprowa-
dzenia nadzoru uzyskanych upoważnień. Do zadań kierownika
laboratorium lub kierownika jakości należy potwierdzenie pod-
pisanych przez pracownika wpisów.
Obszary kompetencji wymienionych w protokole mogą być
określone w sposób odpowiedni do działalności laboratorium,
a dlametod badania/wzorcowania powinno być bezpośrednie po-
wiązanie pomiędzy zakresem akredytacji i dokumentów ze szko-
leń. Ocena kompetencji pracownika na podstawie udokumento-
wanych ewidencji powinna być jednoznaczna – pracownik jest
przeszkolony i posiada kwalifikacje do przeprowadzenia testu/ka-
libracji w zadanym zakresie albo nie. Szczególnie nowi pracownicy
powinni odbyć szkolenia obejmujące zapoznanie z systemem ja-
kości i podstawowymi rozwiązaniami laboratoryjnymi, takimi jak
oznaczanie i przechowywanie próbek oraz mechanizmy rejestro-
wania i raportowania danych w organizacji. Obiektywne dowody
potwierdzające kompetencje pracownika powinny być dołączone
tam, gdzie jest to możliwe. Może to być zestaw danych uzyska-
nych przez pracownika w zakresie analizy norm lub próbek refe-
rencyjnych, a także dane zebrane w pomiarach porównawczych
z doświadczonymi pracownikami. Osoba oceniająca kompetencje
powinna podpisać takie dane jako dopuszczalne wraz z odwo-
łaniem się do źródła uwierzytelniania, np. certyfikatu kalibracji
materiału referencyjnego lub danych z powtórzonych oznaczeń.
Personel szkolenia
i oceny kwalifikacji [5.2.1, 5.2.2]
Laboratorium jest zobowiązane organizować szkolenia pracow-
ników w celu realizacji określonych testów lub kalibracji. Zarząd
musi przypisać odpowiedzialność za realizację szkoleń do kon-
kretnej osoby, która już ma potwierdzone kompetencje do wy-
konywania określonych badań i będzie działać jako trener. Pra-
cownicy przechodzący szkolenie nie mogą wykonywać kalibracji
i pracy na próbkach klientów. Wyjątkiem są sytuacje bezpośred-
niego nadzoru trenera/osoby do tego uprawnionej. Trener jest
wówczas odpowiedzialny za jakość wykonanej pracy i musi
podpisać wszystkie arkusze/wyniki. Kiedy w ocenie trenera
pracownik został odpowiednio przeszkolony, menedżer labo-
ratorium powinien być o tym powiadomiony. Zadaniem kierow-
nika laboratorium jest zorganizowanie testu kompetencji tego
pracownika. Może to się odbyć na podstawie bezpośredniej ob-
serwacji albo oceny kierownika laboratorium lub sygnowanego
doświadczonego członka personelu, wyznaczonego przez kie-
rownika laboratorium. W najlepszej sytuacji test lub kalibracja
powinny być przeprowadzone na próbce, w przypadku której
wyniki są już ustalone. W celu zaakceptowania pracownika, jako
właściwego do przeprowadzania badań, kierownik laborato-
rium musi być przekonany, że procedura weryfikacji jest udo-
kumentowana, wyniki i wszystkie inne stosowne obserwacje
zostały właściwie zarejestrowane, a wyniki uzyskane prawidło-
wo. Ocenia się to według znanych wartości i ustalonej kontroli
jakości prowadzonej przez laboratorium. Kierownik laborato-
rium może zlecić ocenę kompetencji innemu pracownikowi, ale
i tak ostatecznie menedżer musi potwierdzić
eksplicite
uzyskane
umiejętności aplikanta na podstawie wygenerowanych danych.
Kompetencje nowego pracownika nie powinny być weryfiko-
wane przez osobę wyznaczoną do przeprowadzenia szkoleń.
Jednak w przypadku wysokospecjalistycznych dziedzin wiedzy
niniejszy warunek może nie zostać spełniony i trener może być
jedyną osobą wykwalifikowaną do przeprowadzenia oceny.
W niektórych systemach jakości weryfikacja kompetencji może
być przypisana kierownikowi ds. jakości. Jest to całkowicie do-
puszczalne w standardzie i zalecane tylko wtedy, gdy posiada on
odpowiednie przygotowanie techniczne do takiej ekspertyzy.
Oprócz autoryzacji do wykonywania testów/kalibracji może być
wymagane również to, aby pracownik przeszedł szkolenia i badania
kompetencji dla poszczególnych stosowanych w laboratorium in-
strumentów lubwzakresie rutynowych czynności. Zależy towpew-
nym stopniu od doświadczenia personelu, a określenie potrzeby
takich dodatkowych szkoleń jest w gestii zarządu laboratorium (np.
w przypadku pracowników niższego szczebla z małym doświadcze-
niem lub jego brakiem).
To na laboratorium spoczywa obowiązek, aby pokazać, że
jego pracownicy są odpowiednio przeszkoleni i udokumento-
wać to na podstawie uzyskanych przez pracowników zezwoleń
i kompetencji. Jeśli zarząd jest przekonany, że stażysta posia-
da właściwe kompetencje, wpis o tym fakcie musi się znaleźć
w ewidencji pracownika i powinien być podpisany przez kie-
rownika laboratorium oraz pracownika. Wpis musi być poparty
krótkim raportem stwierdzającym, że pracownik podlegał także
praktycznej weryfikacji na podstawie wykonanych przez niego
testów/kalibracji. Wszystkie dokumenty potwierdzające kom-
petencje pracownika powinny być opatrzone datą i podpisane
przez osobę przeprowadzającą ocenę kompetencji.
Zezwolenia wielopoziomowe
Staje się coraz bardziej powszechne dla organów akredy-
tacyjnych, że oceny kompetencji odbywają się w systemie
wielowarstwowym realizacji usługi, co jest równoważne
1...,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29 31,32,33,34,35,36,37,38,39,40,...60